Zentiva
Analýza prodejů na domácích a zahraničních trzích společnosti Zentiva Group, a.s.
V dnešní době vzrůstá potřeba mít k dispozici aktuální informace
z mnoha zdrojů na jednom místě a v jednom okamžiku. Na základě
informací, které nám takto integrované zdroje poskytnou, pak můžeme
dojít ke znalostem, které nám umožní přijímat správná rozhodnutí
a pružně reagovat na změny. Toto rozhodování leží na bedrech manažerů
a vedení každé společnosti a neméně pak společnosti, jakou je Zentiva
Group, a.s.
Charakteristika zákazníka
Zentiva Group, a.s. (dále „Zentiva“), člen skupiny Sanofi, je přední farmaceutickou společností, která vyvíjí, vyrábí a prodává především generické léky. Je farmaceutickou jedničkou v České republice, Rumunsku, Turecku a je třetí největší a nejrychleji rostoucí generickou firmou v Evropě.
Zentiva má ve farmaceutickém oboru dlouhodobou tradici, jejíž historie sahá až do 15. století. Mezi hlavní produktové skupiny patří léky pro léčbu infekcí a kardiovaskulárních onemocnění, analgetika, přípravky pro léčbu onemocnění centrální nervové soustavy, gastrointestinální přípravky a přípravky pro ženy.
Ve střední a východní Evropě Zentiva provozuje tři velké výrobní závody, díky nimž může rychle a efektivně vyrábět a distribuovat své produkty na všechny své trhy. Moderní špičkové provozy zaměstnávají téměř 3000 lidí a ročně produkují na 500 milionů balení.
Výchozí situace
Ve většině firem existuje prodejní reportingový systém. Často jsou reporty generovány z primárních zdrojů do mnoha excelovských souborů, které s přibývajícími daty v průběhu času přestávají být přehledné a ztrácí tak jasnou vypovídající hodnotu o aktuálním stavu firmy.
Nemožnost získat okamžité odpovědi na otázky typu, jak si stojí firma oproti plánu či ostatním trhům, či nekomfortní dohledávání nekonzistentních informací v excelovských souborech, to byly hlavní problémy, kterým čelila Zentiva Group, a.s. Proto se rozhodla situaci změnit a veškeré stávající reporty integrovat na jedno místo a přidružit k nim ještě další informace, například údaje z WHO (World Health Organization) a zajistit tak aktuální informovatelnost pravidelnou aktualizací dat. Náročné požadavky na nový reporting s integrovanými údaji z různých oblastí, společně s možností analýzy, naplnila platforma QlikView.
Platforma QlikView výrazně podporuje heterogennost datových zdrojů, takže je možné načítat data přímo z databáze a zároveň např. z excelovských tabulek, webových stránek, logovacích souborů, apod. Má v sobě integrovanou ETL část, kde je možno modelovat data a výpočty tak, aby byly k dispozici pro prezentační část grafů a tabulek.
Platforma souběžně nabízí možnost sledovat vybrané ukazatele přes libovolné pohledy, na základě ad-hoc dotazů koncového uživatele. Vzhledem k tomu, že QlikView je plně postavena na bázi „in-memory“ řešení, je práce s reporty a analýza údajů v nich rychlá a efektivní, navíc provázaná napříč všemi objekty a grafy v rámci jedné jediné aplikace.
Zentiva si zvolila serverové řešení, které kromě jiného nabízí přístup k totožné aplikaci přes Access Point pro větší množství uživatelů. Serverové řešení pak také zaštítilo automatizaci načítání dat v době mimo provozní špičku tak, aby každý z manažerů a pracovníků controllingu měl k dispozici aktuální data a mohl tak efektivně a včas rozhodovat o dalších postupech a krocích.
Naše řešení
Základnou pro start podobné aplikace bylo vytvoření datového modelu v rámci ETL části. To bylo realizováno ve dvou etapách. První etapa zaštiťovala pilotní prototypovou verzi, která se popasovala se všemi excelovskými zdroji se značně košatou datovou strukturou. V druhé etapě pak byla vytvořena datová pumpa se dvěma vrstvami, která tyto zdrojové excely transformovala do MS SQL databáze. V obou případech je na datové zdroje připojeno řešení ve formě QlikView aplikace, které v sobě datové zdroje integrovalo a umožnilo v prostředí QlikView vytvořit jeden finální centrální datový model.
QlikView aplikace ve své prezentační části je postavena nad tímto datovým modelem a zobrazuje tak údaje o prodejích, plánech, forecastech, prodejní síle, KPI a WHO údajích v mnoha grafech a tabulkách. Vše je systematicky členěno podle důležitosti pro cílového uživatele.
Na centrálním Dashboardu je možné si prohlédnout nejpodstatnější informace – například meziroční porovnání prodejů, poměr mezi domácím a zahraničním trhem, pohled na porovnání plánů, resp. forecastů několika typů vůči skutečným výsledným prodejům. Tyto údaje jsou k dispozici nejen v členění z hlediska zemí a produktů, ale i produktových skupin. Samozřejmostí je pohled z hlediska času (první pohled je customizovaný na časový úsek od počátku aktuálního roku do současnosti).
V aplikaci je podporováno zobrazení údajů o prodejích nejen z pohledu financí, ale i objemu. Celá aplikace pro oblast prodejů pracuje s přepočtem z lokálních měn do společné měny EUR s tím, že je možno si vybrat různé typy kurzů, od aktuálního platného pro příslušný rok, až po kurzy v daném okamžiku již historické.
V detailních úrovních pohledu lze v aplikaci na dalších záložkách analyzovat prodejní data a data plánů z podrobnějších hledisek. Zvláštní část aplikace porovnává údaje z WHO (například počet obyvatel) z hlediska zemí a času.
Hodnocení
QlikView aplikace, kterou společnost KOMIX s.r.o. pro Zentiva Group, a. s. vytvořila, umožňuje na jednom místě analyzovat data prodejní a plánovaná, kupní sílu jednotlivých generik z regionálního hlediska a údaje Světové zdravotnické organizace. V rámci různých úhlů pohledu pod střechou uživatelského komfortu tak získala Zentiva Group, a.s. možnost sledovat svoje KPI v aktuálním čase a analyzovat možná rizika a problémy nebo naopak zhodnotit, proč se v některém regionu určitému generiku daří více, než v jiném.
Zentiva Group, a.s. má v tuto chvíli aplikaci, která jí pomáhá sledovat stav prodejů jak na domácích, tak zahraničních trzích a která jí napomáhá úspěšně se rozhodovat v reálném čase. Souběžně Zentiva získala nástroj, který nasadila i do jiných oblastí (například controlling) a může tak zefektivnit svou činnost na libovolném poli své působnosti.
Vyjádření zákazníka
„V naší společnosti jsme stáli před volbou vhodného reportingového nástroje. Požadavky na takovýto nástroj měly zohledňovat potřeby koncových uživatelů, a tudíž nároky byly především kladeny na možnou variabilitu grafických výstupů s uživatelsky příjemným ovládáním. Z analýz, provedených k nástrojům dostupným na trhu, a s ohledem na portfolio těchto nástrojů používaných ve firmě, nám vyplynulo QlikView, jako nejoptimálnější volba. Splňuje požadavky na uživatelsky komfortní a intuitivní ovládání, umožňuje pracovat s daty v offline režimu, má vhodnou licenční politiku, a mimo jiné, je snadno modifikovatelné. V porovnání s jinými nástroji právě snadná modifikovatelnost způsobuje, že nejsou generovány velké náklady při požadavcích na změnu, či rozšíření, a zároveň se tím urychluje proces vývoje a realizace aplikací. Ve spolupráci s firmou KOMIX jsme navrhli a vytvořili aplikaci, která kombinuje data z různých zdrojů se zdánlivě nesourodými informacemi. Výsledná aplikace je primárně určena k poskytování ucelených přehledů, které nám významně urychlují procesy analýz trhu a z toho plynoucí konkurenční výhodu. Spokojenost uživatelů s nástrojem QlikView vede ke generování dalších uživatelských požadavků na nové aplikace. Spolupráci s firmou KOMIX, pro její vstřícnost při vytváření zmíněné aplikace, hodnotíme velmi kladně,“ vyjádření PR oddělení společnosti Zentiva Group a.s