Tomáš Rutrle: „Občas mám dojem, že heslem českého eGovernmentu je – když je problém, udělejme registr!“

24.01.2017

Velký rozhovor na téma registrů ve státní správě na webu iniciativy 202020

Co vidíte jako největší problém českého eGovernmentu?

Nízkou poptávku. Poptávka po eGovernmentu je od občanů, a tím pádem zprostředkovaně i od politiků, velice malá. Běžný občan se státní správou nepřichází do styku zase tak často a intenzivně, aby ho muselo bolet, že na úřad musí dojít. Jednou ročně podáte daňové přiznání, každé dva roky jdete k volbám a jednou za 5 až 10 let si vyměníte doklady, nebo řešíte stěhování. Bez aktivní poptávky občanů politici nemají vůli a chuť eGovernment řešit, je to začarovaný kruh.

Takže říkáte, že se eGovernment nerozvine, dokud nevznikne u občanů silná poptávka?

Tady trochu platí už to, co říkal Henry Ford – kdybych se lidí zeptal, co chtějí, chtěli by rychlejšího koně. Jenže s eGovernmentem to máte jako s e-shopy nebo internetovým bankovnictvím. To nebyli přeci klienti bank, kteří se zasloužili o jeho rozvoj. Byly to ty banky, které s tím přišly, zákazníkům to náležitě intenzivně zpropagovaly, aby si na to zvykli a začali to běžně využívat. Teprve když se začalo využívat masově, dostavily se kýžené ekonomické efekty pro banky. To znamená, že se snížil počet zaměstnanců, zrychlily se a zlevnily procesy a mnohde také znatelně klesl počet poboček.

Celý rozhovor si přečtěte přímo na webu iniciativy 202020.cz zde.